Ga direct naar: Hoofdinhoud

Zo ontstond de Gladde Paling-remix van Heideroosjes' Tering Tyfus Takketrut

Door Roeline Machiels | 23 feb 2023
Gladde Paling Marco
Originele foto: Loek Buter | Marco Roelofs

Een school aan verse anonieme producers overspoelt de Nederlandse techno-, hardcore- en drum and bass scene; met dj's Natte Visstick, Vieze Asbak en Gladde Paling als kartrekkers. Onder wat in eerste instantie oogt als een stel lukrake gekke namen, maakt de nieuwe stroming korte tracks die bol staan van samples en humor. Het muziekplatform 3voor12 heeft de sound, waarmee deze jonge gasten miljoenen streams pakken, de stempels memetechno en troll 'n bass gegeven.

Het opkomende fenomeen Gladde Paling is dus één van die creatieve slaapkamerprojecten, die in zeer korte tijd is uitgegroeid tot een act die inmiddels al gigs op NOX en Rampage, en zelfs een eigen clubavond VISSA in poppodium 013 op zijn naam heeft staan. Deze zomer voegt de 25-jarige Tilburger daar Lowlands, Zwarte Cross en Tomorrowland nog eventjes aan toe.

Naast een hoop vette shows, vinkt de producer ook toffe samenwerkingen af. Met genre-metgezel Vieze Asbak creëerde hij het populaire 'Ratata' en voor het nummer 'Antwoord' van Joost Klein verzorgde Gladde Paling het compleet ontspoorde outro. Ook ontstond er een remix vanuit een onverwachte, impulsieve samenwerking. Namelijk met punkband Heideroosjes, waarvan Effenaar-programmeur Marco Roelofs de zanger is. Een idee dat het licht zag binnen de muren van Effenaar.

De attractie Gladde Paling

Vóór al die shows, samenwerkingen en populariteit, was het project Gladde Paling in eerste instantie een manier om verveling tegen te gaan in de tijd van de lockdowns en om te kunnen lachen met vrienden. Zijn vrienden deelden de grappige tracks weer met anderen en zo verspreidden de nummers zich als een golf door Nederland.

Ik had mij er eigenlijk al bij neergelegd dat ik nooit echt een grote dj zou worden.
Gladde Paling over zijn plotselinge doorbraak

"Ik had eigenlijk niet echt verwacht dat het zou gebeuren. Ik denk ook dat dat één van de redenen is dat ik muziek wat minder serieus begon te nemen. Dus toen ben ik maar gewoon een beetje gaan kloten en dat vinden mensen dan wel leuk, blijkbaar. Het is wel heel grappig hoe dat loopt", vertelt Gladde Paling met een kleine lach ertussendoor. 

Uiteindelijk heeft dat 'kloten' geleid tot een reeks tracks die de artiest op de landkaart heeft gezet. Nadat de coronamaatregelen werden opgeheven, druppelden de eerste boekingen binnen. "Toen dacht ik nog: 'het zal allemaal wel'. Maar daarna is het ineens best wel hard gegaan", blikt de producer terug.

Inmiddels gaat Gladde Paling zelfs fulltime als paling door het leven. Waar die naam nou precies vandaan komt? Een potje Rollercoaster Tycoon, het spel waarin je een pretpark bouwt. "Heel veel jaren geleden, ik denk zo'n vijf of zes jaar, was ik met wat vrienden online die game aan het spelen. Ik zat toen in de instellingen van zo'n attractie te kijken en daar kon je het treintje instellen in de vorm van een paling. Ik vond dat gewoon heel grappig. Toen heb ik de naam van de attractie aangepast naar Gladde Paling", vertelt hij lachend. "Tijdens de coronatijd kwam het idee van een beetje belachelijke muziek maken en dacht ik terug aan dat moment. En heb ik die naam gewoon weer gebruikt", gaat de dj verder. 

Afgelopen augustus bracht de Tilburger zijn debuutalbum genaamd 'Dansmuziek' uit, waarvan de releaseparty in 013 Next stijf was uitverkocht. In de intro van de plaat neemt hij zichzelf en muziekpuristen op de hak door te beginnen met de tekst: 'Jezus Christus, hoor je dat? Gladde Paling, gadverdamme, echt een kutartiest.' Maling aan de norm en gewoon doen wat je leuk vindt, dat hoor en zie je in alles terug wat Gladde Paling aanraakt.

Schijt aan de regels

De reden waarom de gimmicks en speelsheid van memetechno zo hard aanslaat, wijdt de dj deels aan de coronatijd. "Het is allemaal zó serieus geweest", zegt hij met een diepe zucht. Maar ook de muziek die vandaag de dag wordt uitgebracht speelt mee volgens de producer. "Tegenwoordig is het allemaal nog steeds zo super serieus en overgeproduceerd, en ik denk dat veel mensen daar een beetje klaar mee zijn", voegt hij eraan toe.

Gladde Paling mag dan misschien wel glad zijn, maar glibberige gelikte tracks hoef je dus niet te verwachten. Effenaar-programmeur Marco Roelofs vindt dat juist de charme van de memetechno: "Bij muziek komt er vaak een soort coolheid kijken van wat de scene goed vindt en wat je wel en niet mag doen. Hier zie je een soort ongedwongenheid. Er zijn geen grenzen, ze doen waar ze zin in hebben. Daar zit ook wel een deel van hun succes, denk ik. Ze hebben schijt aan de regels." 

De tracks van Gladde Paling staan bol van creatief knipwerk en hordes samples. Een groot deel van deze humoristisch klinkende snippits haalt hij uit CD-roms met daarop oudere software of games. Deze schatkisten vol geluidsfragmenten koopt hij gewoon bij een kringloopwinkel bij hem in de buurt. De producer haalt vervolgens de audiobestanden van de disks af, op zoek naar een nieuwe parel om mee aan de slag te gaan. "Er zitten een hoop dingen tussen, zoals van die rare Nederlandse zinnen die je dan compleet zonder context van de game hoort. Daar kan je best wel veel leuke dingen mee doen", vertelt de dj. In het onderstaande interview met 3voor12 geeft Gladde Paling een kijkje in zijn keuken en knutselt hij ter plekke een nieuw nummer in elkaar.

Iedere tune kent zijn eigen aanvliegroute. Het creëren van de tracks gaat net zo speels en ongestructureerd als dat de nummers zelf zijn. Waar de dj soms struikelt over een geniale sample waar hij iets omheen wil bouwen, start hij op andere momenten eerst met een beat. "Dan ga ik gewoon samples luisteren en kijk ik wat er nog tussen zou passen", licht hij toe.

Het nieuwe gladde jasje van 'Tering Tyfus Takketrut'

Ook Gladde Paling's track met Heideroosjes kent een unieke start, en ook nog een die binnen de muren van ons eigen pand plaatsvond. Op een doodgewone najaarsdag laat marketeer Koen Jeurissen de muziek van Gladde Paling horen aan zijn collega's, waarna programmeur Robert Schaeffer stelt dat het lijkt op dat wat Heideroosjes vroeger deed en de track 'Ze Smelten De Paashaas' opzet als voorbeeld.

"Ik kreeg het maar half mee en dacht: 'Ze gaan me hier een beetje uitlachen met die Paashaas-track. Het zal allemaal wel'. Gladde Paling had ik al wel gehoord en vond ik kei vet", zegt Roelofs. "Toen riep iemand voor de grap dat Gladde Paling dan maar eens een remix moest maken."  
 
Dit blijkt een felgroen startsein voor Jeurissen, die bevriend is met de manager van de dj en direct contact legt om het plan van de grond te krijgen. "Het was meteen goede energie", vertelt Jeurissen. Dezelfde avond krijgt hij nog antwoord dat 'Paling down is' voor een samenwerking. Zogezegd, zo gedaan. 

Gladde Paling met Heideroosjes
Design: Gladde Paling | cover remix Tering Tyfus Takketrut

Roelofs en Gladde Paling pingpongen even over welk nummer geschikt is, waarna het oog van de Tilburger valt op één van de oudere Heideroosjes-nummers, 'Tering Tyfus Takketrut'. "Ik denk persoonlijk dat die track de meeste aanleg had om een goede remix te worden. De opbouw van het nummer zelf is al iets waarvan ik van denk: 'Daar zou je een goede drop achter kunnen plakken'. Deze track leent zich er echt voor, weetje wel", legt de audio-creatieveling uit.  

Voordat de producer kan beginnen aan de remix, moet eerst Roelofs nog even aan de slag. "Het was wel grappig toen Gladde Paling vroeg of ik die track wilde sturen. Tegenwoordig wordt alles in losse sporen opgenomen op de computer, maar dit nummer is nog opgenomen in de prehistorie. Wij gingen toen naar huis met één opnameband en dat is niet meer los te halen. Dus ik heb het nummer opnieuw ingezongen. Maar wel maar één keer. Al het fout is, is het fout, maar het moet wel dezelfde feel hebben. Vroeger deed ik het ook maar één keer, meer studiotijd hadden we niet", lacht de Heideroosjes-frontman. 

De sample 'hier komt de drop', één van de trademarks van de dj, sprak Roelofs gewoon on the go in via zijn IPhone. "Dat zou bij heel veel producties echt niet kunnen. Maar juist bij memetechno kan dat gewoon. Daarna heeft Gladde Paling de track in een paar dagen in elkaar gezet. Ik vond het echt kei lachen", vertelt hij. Halsoverkop wordt er nog een creatieve clip in elkaar gedraaid door Ruud Geijen, een kunstenaar en vriend van Roelofs. En zo wordt dan binnen slechts drie weken de Gladde Paling-remix van 'Tering Tyfus Takketrut' het wereldwijde web ingeslingerd.  

De timing blijkt perfect. Twee dagen na de release staat Gladde Paling als afsluiter op Rampage, één van de grotere feesten uit de drum and bass scene, waar de track zijn grootschalige live debuut maakt. Dezelfde maand start Heideroosjes een nieuwe tour, waarbij ze het nummer gebruiken als intermezzo. "Zodat de opa's even konden uitrusten aan de kant", grapt Roelofs.

Geen IKEA-kunst

De samenwerking zou je misschien niet zo een-twee-drie zelf bij elkaar verzinnen. "Het is gewoon een leuke gimmick. Ik houd heel erg van dat soort spontane fratsen, juist met acts waar je niet meteen bij past", zegt de frontman. Maar ergens resoneren de artiesten juist ook weer wel met elkaar. "Op een hele rare manier is de memetechno eigenlijk precies hetzelfde als dat we dertig jaar geleden deden met de Heideroosjes", legt Roelofs uit. "De track 'Ze Smelten De Paashaas' was voor de tijd waarin deze uitkwam heel elektronisch, en wij waren natuurlijk een punkbandje. Dat was toen not done", blikt hij terug.

Heideroosjes
Foto: Nadia Hagen | Heideroosjes at Effenaar

Het nummer 'Ze Smelten De Paashaas' ontstond vanuit een weddenschap die voortkwam uit een discussie over house, een genre dat toentertijd rap opkwam. "Ik zei toen: 'Ja, dat is toch geen muziek, dat kan iedereen'", vertelt de zanger lachend. Hij ging de uitdaging aan om binnen één uur een nummer te schrijven, wat uiteindelijk resulteerde in de bekende track.

Over een standaard deuntje van een keyboard improviseerde Roelofs 'allemaal ongein en foute teksten'. "Het is uiteindelijk één van onze meest bekende nummers geworden. En de aanvliegroute, om maar gewoon iets te doen en proberen, komt best wel overeen met de sfeer van memetechno. Gladde Paling snapt de humor die in die nummers zit. Alleen is hij een product van deze tijd, en ons nummer een product van de 90's", gaat de frontman verder.

Ook qua niet-te-moeilijk-doen-mentaliteit vinden de acts elkaar. Roelofs zegt dat hij de tekst van 'Tering Tyfus Takketrut' in deze tijd nooit meer zo zou maken, maar de originele sfeer van de track in de remix wel wilde behouden. "Het moet niet ineens intellectueel gemaakt worden omdat ik in de tussentijd naar school ben geweest", licht hij met een knipoog toe.

Toen het nummer oorspronkelijk werd uitgebracht, waren de tekst en titel geen enkel probleem. In deze tijd ligt het soms wat gevoeliger, waardoor het opnieuw uitbrengen van het nummer ook een andere wending had kunnen nemen. "Daarvan denk ik ook weer: 'Dikke lul, drie bier'. We hebben het toen zo gedaan en nu dus weer. Dat heeft ook te maken met dat je in kunst, als je het zo moet noemen, vrij mag zijn en jezelf niet moet censureren. Anders krijg je een soort van IKEA-kunst die veilig is voor de massa. Maar dat is niet wat ik wil maken en ook niet wat Gladde Paling wil maken", zegt Roelofs stellig.

Het is leuk dat het zo ergens in de kosmos samenkomt en dat je denkt 'dat is leuk, dat doen we samen nog een keer.
Marco Roelofs over de samenwerking met Gladde Paling

Dat het een geslaagde samenwerking is blijkt wel. Op de Spotify-pagina van Heideroosjes staat de track momenteel bovenaan. "Als je nu denkt 'wat is dit voor band' en je gaat luisteren, krijg je wel een beetje het verkeerde idee", lacht Roelofs. Ook bij Gladde Paling zweeft de remix tussen zijn meest beluisterde nummers, waardoor meer jongeren hun weg vinden naar andere liedjes van Heideroosjes. "Echt mensen van achttien jaar, dat is wel heel grappig", vult de zanger aan.

Stroomopwaarts

Waar Gladde Paling in de toekomst naartoe wil, dat durft hij nu nog niet te zeggen. "Ik ga dit jaar nog veel nieuwe muziek uitbrengen en zie wel waar het heengaat. Het maakt mij allemaal niet zoveel uit, het is al veel meer dan ik had verwacht. Dus alles is prima", zegt hij met een timide lach.

Labels hebben inmiddels hun oren gespitst voor het genre memetechno, en er lekte zelfs een e-mail uit waarin muziekuitgeverij Cloud 9 oproept aan andere producers om eenzelfde soort nummers te creëren onder een gekke naam. Een uitgekookte copy paste-insteek die haaks staat op het karakter van het genre, en waardoor de publisher veel negatieve reacties over zich heen kreeg.

Gladde Paling heeft zelf geen behoefte om ergens te tekenen, de vrijheid van alles in eigen beheer doen bevalt hem meer dan prima. "Voor dit project in ieder geval niet. Maar misschien ga ik in de toekomst wel iets heel anders doen. Ik zie het tegen die tijd wel, voor nu is het niet één van mijn plannen", sluit hij af. 

Hoewel de paling met uitsterven wordt bedreigd, heeft deze variant zich in een mum van tijd onsterfelijk gemaakt. En nu hoor ik je denken; 'na dit hele verhaal weet ik nog één heel belangrijk ding niet over deze verse delicatesse.' Hoe gladjes is nou Gladde Paling? "Vermoedelijk best wel glad", aldus de paling zelf. Maar voor een definitief antwoord kan je het toch het beste even zelf gaan beproeven.

Op vrijdag 25 februari komt Gladde Paling samen met Vieze Asbak langs voor een mega gladde uitverkochte rave. Ben jij erbij?

Contact

Dommelstraat 25611 CK Eindhoven

info@effenaar.nl+31 (0)40 311 83 12