Meltheads zijn niet naïef
Belgische garage- en postpunkband met brutale debuutplaat.
“Ik ben misschien niet de slimste jongen, maar ik ben niet naïef”. Met die woorden - van hun eerste single Naïef - belandde het jonge Antwerpse viertal Meltheads twee jaar geleden plotseling in de Belpop 100, een lijstje met de beste Belgische nummers ooit. En daarmee heeft de groep garagerockers/postpunkers zomaar een instant klassieker onder hun arm. Slechts een toevalstreffer was het in ieder geval niet, bewijzen ze op hun pas uitgekomen en door critici onthaalde debuutalbum Decent Sex.
Bezwerende chaos
Op hun debuutplaat geen Nederlandstalige hits, maar wel bezwerende chaos die zowat alle kanten op schiet. Van postpunk tot garagerock, coldwave en noisy psychedelica met catchy refreinen; het viertal gooit invloeden van zo’n vijftig jaar aan punk en rock in de betonmixer, om er vervolgens een snoeiharde weg naar internationale doorbraak mee te plaveien. Dit levert alvast niet de minste vergelijkingen in de pers op; The Stooges, Amyl and the Sniffers, The Gun Club, The Fall, Wire en FIDLAR komen voorbij.
Met Humo’s Rock Herk review als kerst op de taart: “In de Club kregen we een waanzinnige set voorgeschoteld die zonder blozen deed denken aan opkomende rockbands in de 90’s. U zag Nirvana in de Vooruit? Wel, ik zag Meltheads op Rock Herk. Kan iemand voorspellen waar de top ligt?”
In de teksten bewijzen de Meltheads niet naïef te zijn en leggen ze een hele hoop onderwerpen op de brandstapel. “Decent sex, with a decent person”, bijvoorbeeld, maar ook politieke thema’s op nummers als No One Is Innocent en Arbeit, of toxische mannelijkheid op het nummer Vegan Leather Boots, waarin het “echte mannen eten vlees” cliché wordt tegengesproken.
Kolkende moshpits
Afgelopen tijd bestormden ze menig podia - van support shows voor dEUS tot festivalshows op onder meer Lokerse Feesten en Eurosonic Noorderslag - en toverden ze zalen om tot kolkende moshpits, waarbij frontman Sietse Willems over het podium - of erboven/ervoor/ernaast - raast. Geen wonder dat hij de vleesgeworden bastaard van Jim Morrison’s charisma, Robert Plant’s sexappeal en Iggy Pop’s razernij wordt genoemd.
Op zaterdag 9 maart spelen ze een show in het Stroomhuis, en dat zou zomaar de laatste keer kunnen zijn dat je deze band in zo’n kleine setting ziet!