Cross-linx Festival: José González + Ólafur Arnalds


ism Muziekgebouw


+ My Brightest Diamond + Lavinia Meijer + Patrick Wolf + Douglas Dare + Tim Fite + Lubomyr Melnyk + Detroit Party Marching Band + Cabaret Contemporain en meer


Hét jaarlijkse festival voor indie-classical

In februari tourt de Cross-linx karavaan voor de dertiende keer door Nederland. Artiesten die meereizen met het indie-classical festival zijn o.a. José González, Ólafur Arnalds, My Brightest Diamond, Lavinia Meijer en philharmonie zuidnederland.

José González

Sinds de Sony reclame, van acht jaar geleden, waarin duizenden gekleurde ballen op zijn versie van Hearbeats (The Knife) door de straten van San Francisco stuiterden, is José González een gevierd singer-songwriter. Zijn warme, beetje krakende stem is soulvol en weet de luisteraar dankzij het begeleidende gitaarspel langzaam in trance te krijgen. De Zweedse zanger/gitarist maakt de laatste jaren vooral deel uit van het even bezwerende trio Junip, maar werkt inmiddels hard aan zijn derde solo-album. Cross-linx heeft de première van een aantal van zijn nieuwe nummers. González zal een aantal nummers met philharmonie zuidnederland spelen.


Olafur Arnalds en philharmonie zuidnederland
De verstilde minimalistische composities van Ólafur Arnalds moeten haast wel uit IJsland komen. Net als de muziek van landgenoten Sigur Rós of Múm beginnen Arnalds nummers vaak verstild, als een misthoorn in de verte. Vervreemdend en geruststellend tegelijk, zoals de muziek van labelgenoot Nils Frahm, met wie Arnalds ooit samenwerkte. Zanger Arnor Dan (prachtig ijl klinkend op het recente album For Now I Am Winter) en de 22-koppige philharmonie zuidnederland zullen Arnalds tedere muziek de juiste omlijsting geven.
 


Lavinia Meijer
De Nederlandse harpiste van Koreaanse afkomst Lavinia Meijer komt tot de beste resultaten als ze de componisten wiens werk ze graag speelt ook ontmoet heeft. Na kennismaking met Philip Glass in Amsterdam nam ze diens Metamorphosis op wat tot een platina verkoop zou leiden. Als eerste Nederlandse muzikant kreeg ze daarop een wereldwijd contract bij het hernieuwde Sony Classical Music. Er volgden twee ontmoetingen met de immens populaire componist Ludovico Einaudi, die inspireerden tot een nieuwe plaat. Zeer populaire klassieke muziek weet Lavinia Meijer op een solo weinig gespeeld instrument een extra dimensie te geven.

My Brightest Diamond
Eerst is er de stem van de Shara Worden. Klassiek geschoold en toch speels, soms zelfs kinderlijk. Ze zingt met een soort naïviteit die je ook terughoort in de arrangementen die ze maakt voor haar band My Brightest Diamond. Drie platen verschenen er, en ze klinken allemaal anders. Wat overeenkomt is de achterliggende gedachte dat het vooral niet alledaags mag klinken. Het soms complexe instrumentarium klinkt altijd lichtvoetig en geeft Worden alle ruimte om behalve dartel ook dromerig, bezeten en dwingend te klinken. Voor Cross-linx schrijft Worden een muziektheatraal programma dat start in de foyers van de concertzalen.

Cabaret Contemporain
De vijf muzikanten uit Parijs die Cabaret Contemporain vormen lijken zich net zo goed thuis te voelen binnen de elektronische dansmuziek als in de minimal music. Op hun cv prijken al samenwerkingen met hippe dj’s uit hun stad terwijl het vijftal zich ook al eens met succes vergreep aan Steve Reichs meesterwerk van de minimale muziek: Music For 18 Musicians. Hun begin 2014 te verschijnen debuutalbum belooft een mooie middenweg te vinden tussen klassiek, avant-garde en minimal. De eigen instrumentale, veelal akoestische stukken verraden invloeden van Terry Riley en Philip Glass maar kennen evengoed een spanningsboog die de sets betere techno dj’s kenmerkt.

Patrick Wolf
Patrick Wolf speelt ongeveer elk instrument dat er bestaat met een eigen gevoel voor dramatiek en theater. Al vanaf zijn elfde neemt hij eigenhandig zijn eigen muziek op. Viool, piano en elektronica zijn de hoofdbestanddelen waarmee Patrick Wolf de luisteraar kippenvel bezorgt en de concerten van dit excentrieke genie zijn vaak van een buitenaardse schoonheid. Zijn laatste platen klinken opmerkelijk up-beat en kleurrijk, flirtend met invloeden van zowel disco als electronica. Deze avond zal Patrick Wolf met philharmonie zuidnederland spelen. Wij verwachten dat deze samenwerking net zo bijzonder zal worden als het prijzen winnende optreden van Patrick Watson in 2013.

Detroit Party Marching Band
De Detroit Party Marching Band bestaat uit meer dan dertig amateur-muzikanten uit Detroit die met een soort guerrilla tactiek de argeloze toeschouwers of  bezoekers van evenementen overrompelen. Op uitnodiging van My Brightest Diamond zal dit dolenthousiaste, vrolijkmakenden gezelschap de pauze op Cross-linx veraangenamen met muziek die uit alle windstreken bijeengesprokkeld lijkt. Van New Orleans-funeral marches tot Balkan feestmuziek komt er in een curieuze potpourri van alles voorbij. De stemming is altijd euforisch, de muziek even onvoorspelbaar als opzwepend, en het verrassingselement essentieel.

Music Mining
Onmisbaar element van Cross-linx is Music Mining: een festival in een festival. Ieder jaar nodigt programmeur Frank Veenstra een gastcurator hiervoor uit, en dit jaar is dat Shara Worden van My Brightest Diamond.  Onder begeleiding van de Music Miners - te herkennen aan de gekleurde helmen – wordt het publiek naar het optreden gebracht. De intieme concerten vinden plaats op ongebruikelijke plekken zoals ondergrondse gangen en kelders. Namen worden later bekend gemaakt, maar zullen zoals ieder jaar zorgen voor een muzikaal avontuur.

Indie-classical en avant-garde popmuziek
Cross-linx legt in één gevarieerde avond onvermoede verbindingen (bloot) tussen gecomponeerde ‘nieuwe’ muziek en artiesten uit de avant-garde popscene. Cross-linx kijkt daarbij niet alleen figuurlijk buiten de gebaande paden; het festival presenteert het muzikale avontuur juist op onverwachte plekken binnen de concertzalen.

Op eerdere edities van Cross-linx Festival passeerden Patrick Watson, The National, Nico Muhly, Owen Pallett, Eels, Efterklang, The Ex, Spinvis, Rhys Chatham en Yann Tierssen de revue. Zij werkten samen met klassieke gezelschappen zoals het Asko|Schönberg, de Holland Baroque Society en het Metropole Orkest.