Filmspecial: Grandma Lo-Fi + Berberian Sound Studio


The Best of IFFR On Tour


een samenwerking tussen Plaza Futura, Muziekgebouw Eindhoven en Effenaar


Elk jaar organiseert het International Film Festival Rotterdam (IFFR) een twaalfdaagse ontdekkingsreis door het rijke landschap van eigentijdse cinema. Het festival kiest voor jong en opkomend filmtalent, voor filmauteurs met een onafhankelijke en vernieuwende signatuur en voor filmmakers of kunstenaars die innovatief of experimenteel grenzen verkennen en overschrijden. Op 10 februari vertonen we The Best of IFFR On Tour met de volgende twee muzikale films in Plaza Futura.

Voor 1 filmkaartje betaal je de reguliere filmprijs, wanneer je twee films op 1 dag wilt bezoeken kan je gebruik maken van een Double Ticket, dit Ticket is niet aan te schaffen via internet maar alleen aan de kassa verkrijgbaar, je kunt telefonisch reserveren (040 294 6840)
 

Grandma Lo-Fi
Zondag om 15.45 uur
Een vrolijke charmante documentaire over IJslands meest muzikale oma die uitgroeide tot een cultfenomeen. Het eerste album van Sigrídur Níelsdóttir, de ‘grand old lady’ van de IJslandse muziek verscheen in 2001, toen ze al 71 was. Ze maakte haar hele leven al muziek, maar had die nooit opgenomen. Toen ze daar eindelijk mee begon, op een cassetterecorder in haar keuken, waarbij ze een keyboard bespeelde en allerlei huishoudelijke apparaten die rare geluiden maakten, wist ze van geen ophouden meer. Sindsdien heeft ze ruim 600 zelfgemaakte liedjes opgenomen en 59 albums uitgebracht. Níelsdóttir viel al snel op in de onafhankelijke muziekscène in IJsland. Artiesten als Björk en leden van Sigur Rós en Múm spraken in interviews lovend over haar muziek. Het levensverhaal van deze Deens/IJslandse grootmoeder, even rijk aan merkwaardigheden en toevalligheden als aan muziek, wordt onthuld met behulp van animaties, oude foto's en haar eigen woorden.
IS/DK 2011 | Regie: Ingibjörg Birgisdóttir en Orri Jonsson | 65 min. | Ijslands en Deens gesproken, Nederlands ondertiteld



Berberian Sound Studio
Zondag om 17.15 uur
Een zachtaardige miezerige Britse geluidsman wordt gevraagd om elektronische muziek en geluidseffecten te verzorgen  voor een gewelddadige groezelige lowbudgethorrorfilm uit het giallo-genre. Hij accepteert het aanbod en vertrekt naar de Italiaanse filmset. Eenmaal belandt in destudio, ontdekt hij dat niets is wat het aanvankelijk leek...
Sinds Brian De Palma’s 'Blow Out' heeft de bescheiden geluidsman niet zo op de voorgrond gestaan als in deze film. De tweede speelfilm van regisseur Strickland is echter evenzeer schatplichtig aan David Lynch’s 'Eraserhead' en, nog explicieter, aan 'Mulholland Drive'. De regisseur, zelf muzikant, wilde eerst een film maken over de echte avant-garde componisten en artiesten die schnabbelden met soundtracks voor het giallo-genre. In plaats van het bloed en de seks van dit horrorgenre uit de jaren 70 over te nemen, laat Strickland het heel gewiekst aan onze verbeelding over. Door het zeer beperkte aantal claustrofobische locaties hebben onze oren het drukker dan onze ogen. De visuele focus ligt bijna geheel op oude geluidsapparatuur en een overvloed aan fijngestampte en aan gort gehakte groenten. De overige muziek is van de bands Broadcast en Nurse with Wound.
GB 2012 | Regie: Peter Strickland | Met: Toby Jones, Tonia Sotiropoulou en Cosimo Fusco  | 92 min. | Italiaans en Engels gesproken, Nederlands ondertiteld