Roosbeef


Na afloop van Roosbeef kun je lekker blijven hangen voor Pop up!, onze nieuwe poppy dansavond!


+ Het Zesde Metaal


Roosbeef
Roosbeef vergelijken met andere acts is eigenlijk niet eerlijk. Want Roosbeef, oftwel de groep rond Roos Rebergen, is hartstikke uniek. Maar goed, toch een zetje ongeveer in de goede richting: als Spinvis, Lucky Fonz III en Andre Manuel meer oestrogeen in hun lichaam zouden hebben en ze hun muzikale fratsen zouden laten samensmelten, zal het resultaat zo'n beetje aanschurken tegen hetgeen Roosbeef doet. Hun haar zouden die heren overigens nog wel even knalrood moeten verven. 
Enfin, zoals gezegd: Roosbeef is er een uit duizenden. Deze singer-songwriter won in 2005 de Grote Prijs van Nederland en debuteerde afgelopen jaar met het prachtige album 'Ze willen wel je hond aaien, maar niet met je praten'. Op die plaat leveren Tjeerd Bomhof (Voicst) en Tom Pintens (Zita Swoon) waardevolle bijdrages. De muziek van Roos is verrassend, strelend, opmerkelijk, grappig, vlijmscherp, lief, anders en vooral ontzettend leuk. Het dagelijks leven lijkt Roos met een haviksoog te kunnen bekijken en vervolgens te kunnen verteren tot prachtige teksten en liedjes.
Op het podium is deze 21-jarige dame het afgelopen jaar enorm gegroeid. Veel podia en festivals wist Roosbeef al te betoveren. En ook naar de Effenaar neemt ze haar muzikale toverstafje ongetwijfeld mee!

Het Zesde Metaal
Met een groepsnaam als Het Zesde Metaal ben je het aan jezelf verplicht om ijzersterk materiaal te leveren. En daar slaagt het vijftal moeiteloos in, want waar Het Zesde Metaal ook het podium betreedt, de songs gaan door merg en been. Met de spitsvondige humor van frontman en liedjesschrijver Wannes Cappelle als relativerende pleister. Soms levensdronken, zij het meestal met een kater. Vaak cynisch, maar altijd beklijvend oprecht. En dus in het West-Vlaams, de enige echte moedertaal van Cappelle. Ontroering kent namelijk geen grenzen, en dat is ook de verdienste van de bedrieglijk (!) sobere melodieën. Het resultaat is een voor Vlaanderen vernieuwende sound – Bright Eyes echoot in de verte – die door Peter Vermeersch (oa: Flat Earth Society, dEUS) werd vastgelegd op "een van de strafste debuutalbums van het jaar" (Knack): akattemets.