Black Uhuru (Michael Rose & Duckie Simpson) + The Abyssinians


Reggae


+ band + United Sounds Soundsystem


Twee legendarische reggae groepen met de orginele zangers!Black Uhuru (de headliner van Reggae Sundance 2004) met Michael Rose en Duckie Simpson en The Abyssinians met Bernard Collins and Donald Manning.

De echte reggaeliefhebber heeft aan de twee woorden (Black & Uhuru) meer dan genoeg, we hebben hier namelijk te maken met een stuk muziekgeschiedenis. Black Uhuru, ‘geboren’ in 1974’, groeide in de jaren ’80 uit tot een van de groten van de Reggaemuziek. Onder de bezielende producershanden van Sly & Robbie mocht de band zelfs in 1985 (als eerste Reggaegroep ooit) een Grammy Award in ontvangst nemen. In de tegenwoordige tijd staat de muziek van Black Uhuru nog steeds als een huis en is het concert van de mede-grondleggers van de Reggae er een die je zeker niet mag gaan missen!

Michael Rose & Duckie Simpson
Black Uhuru werd in 1974 opgericht en gevormd door Euvin Spencer, Rudolph Dennis en Derrick ‘Duckie’ Simpson. Deze laatste heeft er – na het vertrek van Spencer en Dennis – keihard voor gewerkt de Uhuru (vrijheid op zijn Swahili) in leven te houden. In Michael Rose vond ‘Duckie’ Simpson al snel een meer dan waardige vervanger voor de vertrokken leden. Door de jaren heen zijn Simpson en Rose dan ook de ‘rootsmembers’ geweest van de sound van Black Uhuru. Tijdens het optreden in de Effenaar zal Black Uhuru dan ook zijn zoals het hoort; mét Michael Rose en Duckie Simpson!

The Abyssinians
Opgericht in 1968, de periode dat reggae nog in de kinderschoenen stond, hebben de oudjes van The Abyssinnians het reggaepad voor hun vele navolgers geplaveid.

The Abyssinians zijn één van de zeldzame bands die de spirituele essentie van rootsreggae hebben weten te vatten. Met hemelse harmonieën, donkere melodieën en Rastafari thema’s, gebracht met een diep spirituele overtuiging, zijn ze onmiskenbaar invloedrijk geweest in het definiëren en herdefiniëren van de in Jamaica ontstane muziekstroming. Met vertraagde beats en in mineur gestemde zanglijnen ging het trio eigenwijs tegen de gangbare stroom in van snelle ritmes met vrolijke melodieën die het piepjonge genre hoofdzakelijk kenmerkte. Desondanks sloeg het debuutalbum ‘Santa Massagana’ in als een bom. Het in de voor Rastafari heilige Ethiopische taal Amharic gezongen titelnummer ‘Santa Massa Gana’ geldt als één van de meest invloedrijke rastanummers ooit en leidde meteen tot een labeloorlog tussen Studio One en Clinch, die beide vele versies van het nummer uitbrachten. Een andere grote hit is het veelvuldig gecoverde ‘Declaration of Rights’.

 

 

 

tekst: met dank aan Paard van Troje en reggae-culture.nl.