Ziggy Marley Afterparty


Ovadose Movement + Crucial Sounds


Op deze Ziggy Marley afterparty wordt een oude Jamaicaanse traditie in ere hersteld. Twee "soundsystems" zullen ons tot diep in de nacht trakteren op de fijnste reggae, dancehall en dub platen.

Wie thuis is in de Jamaicaanse muziekgeschiedenis, weet dat met "soundsystem" niet zomaar een versterker met boxen werd bedoeld, maar een traditionele geluidsintallatie verankerd op een vrachtwagen. Soundsystems werden in de jaren zestig op Jamaica gebruikt om de armen te voorzien van muziek: geen geld om een discotheek te bezoeken? ...uitrukken en je eigen feestje ergens bouwen!

In de vijftiger jaren waren het op Jamaica vooral de rijke, toeristische wijken waar je uit kon gaan. De armen waren afhankelijk van mobiele geluidsinstallaties die gesponsord werden door de lokale slijterijen. Op vrachtwagens werden boxen en draaitafels bevestigd en uitgereden naar de arme buurten. Er waren meerdere soundsystems die elkaar beconcurreerden, met de nodige aanhang van mc's dj's en wat een crew al niet belieft. Vaak gingen twee soundsystems tegenover elkaar staan en probeerden elkaars publiek af te pakken. Dat heette een soundclash. Zaak op een soundclash was om zo vernieuwend mogelijk uit de hoek te komen. Zo wisten de soundsystems hun publiek te laten groeien. Op deze concurrentiestrijd is de gehele reggae- en hiphopcultuur met haar disses en dergelijke gebouwd.

In den beginne ontleenden de verschillende soundsystems hun originaliteit aan geïmporteerde r 'n b platen uit de VS. Maar degenen die niet het geld hadden om heen en weer naar het vasteland te reizen, konden in de Jamaicaanse hoofdstad Kingston een dubplate op te nemen. Voordat een plaat op vinyl wordt gedrukt, maakt de platenperser namelijk eerst een proefexemplaar: de dubplate. Die kan na een paar keer draaien weggegooid worden en de productie ervan kost weinig geld. Jamaicaanse artiesten konden met deze techniek hun eigen versie van een bekend nummer inzingen. De opname werd ter plaatse op een dubplate geperst en kon nog dezelfde avond gebruikt worden voor een soundclash. Deze goedkope en effectieve manier van muziek opnemen werd immens populair in het Kingston van de jaren zestig en zeventig. Op sommige middagen stond er een rij het blokje om bij de bekendste platenperserij van Kingston."

Tegenwoordig is het opnemen van dubplates voor veel reggae-, en dancehall artiesten een lucratieve bron van inkomsten. In de tachtiger jaren bracht hiphop-pionier Kool Herc de dubplate-cultuur naar de Amerikaanse binnensteden. Daar lag het ten grondslag aan de prille hiphopcultuur. Tegenwoordig vragen artiesten als 50 Cent exorbitante bedragen voor een 'dubplate'. Inmiddels is het begrip wel wat ruimer geworden, in de tijd van mp3-spelers en online music stores. Zo geldt eigenlijk eigenlijk elke opgenomen freestyle nu als een dubplate. Voor veel rappers is dit de belangrijkste manier van geld verdienen. Ook de traditie van de soundclashes is de straathoek van de sloppenwijk al lang ontstegen. Zo zijn er tegenwoordig zelfs soundclashes op internationaal niveau, waarvan de grootste World Clash heet. Soundsystems van alle continenten strijden daar om wereldwijde faam.

Ovadoze Movement is een dj-crew die is gebaseerd op de Jamaicaanse soundsystems/selectors cultuur. The crew bestaat uit Danny Pepperseed, Kri$$ and Mr. Scissors.

Crucial Sounds is een reggae soundsystem uit Eindhoven. Ze gaan helemaal voor de party vibe en Dj/selector Jep and MC Ras Claud spelen zowel roots reggae als hardcore dancehall.

p.s. zie ook Tribute2BobMarley op 31-8