Room Eleven


jazzy pop.Let op! dit is het verplaatste concert van zondag 3 december. Reeds gekochte kaarten blijven geldig.


Tom Musca


'Six White Russians & A Pink Pussycat' is het debuutalbum van Room Eleven dat is vernoemd naar feestelijke cocktails met een bite. Room Eleven heeft gelijk al de leukste albumtitel van het jaar te pakken. Eentje die nieuwsgierig maakt naar de inhoud, en ook die is veelbelovend.

'Six White Russians & A Pink Pussycat' is een spicy cocktail van bossanova, folk, blues en pop. Vertolkt door een jazzy ritmesectie, funky gitaren, sfeervolle blazers, en gedragen door het unieke stemgeluid van zangeres Janne Schra. De luchtige titel van het album laat je letterlijk even vergeten dat het leven soms zwaar kan zijn.
 

 

Maar zo luchtig als de titel doet voorkomen, wordt het bij Room Eleven nergens. De vrolijke, jazzy muziek verhult een breed scala aan emoties, die vooral tot uiting komen in de teksten van singer-songwriter Janne. De poëtische teksten gaan over grote en kleine gebeurtenissen in het leven en de liefde, maar ook gewone dagelijkse dingen komen aan bod. Volgens Janne is dit album als 'een pleister op haar wonden.' "In welke depressie ik ook verzeild raakte, altijd zocht ik de zalvende werking van muziek op. Als er een tragedie gebeurt in mijn leven, dan probeer ik daar in een liedje iets positiefs van te maken, hoe moeilijk dat soms ook is", aldus de zangeres. En dus stralen de liedjes positiviteit en optimisme uit, met oog voor klein geluk, zoals genieten van een mooi liedje op de radio (‘Listen’), fantaseren over iemand waarmee je de afwas zou willen doen (‘Could That Be You’) of het genot van thuiskomen na een enorme plensbui (‘It’s Raining’). Maar ook mislukte relaties zijn een bron van inspiratie, zij het met een vette knipoog (‘Flavor’, ‘Greenest Grass’ en ‘Sad Song’).

Speels, melancholiek, funky en nostalgisch. Zomaar wat termen die de sound van Room Eleven typeren. De band beheerst een diversiteit aan stijlen en sferen. Muziek, zang en tekst ondersteunen en versterken elkaar, en de vocalen bewegen zich tussen breekbaar en krachtig, verleidelijk en kwetsbaar. Typerend voor de veelzijdigheid van Room Eleven is de geheel eigen invulling die ze geven aan de George Michael klassieker ‘Faith’: een uiterst relaxte versie waarin de omfloerste stem van Janne het nummer de sensuele lading geeft die het origineel ontbeert. De bitterzoete verleiding van Room Eleven zal vanavond veel muziekliefhebbers en levensgenieters weten te bekoren.