Positief resultaat Effenaar in 2017

2017 is een succesvol jaar geweest voor de Effenaar. Zo mochten we ruim 153.000 bezoekers verwelkomen. Dit is bijna 20.000 bezoekers meer dan het jaar ervoor. Ook hadden we met 56 uitverkochte shows een record. Daarnaast sloten we het jaar af met een positief resultaat van ruim 300.000 euro.

Dit resultaat is gerealiseerd door een mix van scherpe programmering, een strikt kostenbeleid en de extra subsidies die het podium wist binnen te halen. “Na het verlies van 2016 hebben we hard op de rem getrapt en daarna direct volop gas gegeven. In feite hebben we daarmee de eerder uitgestippelde route versneld afgelegd”, aldus directeur Jos Feijen. “Het positieve resultaat van 2017 geeft ruimte om vervolg stappen te zetten.”

Effenaar | Recap 2017

Dit resultaat is gerealiseerd door een mix van scherpe programmering, een strikt kostenbeleid en de extra subsidies die het podium wist binnen te halen. “Na het verlies van 2016 hebben we hard op de rem getrapt en daarna direct volop gas gegeven. In feite hebben we daarmee de eerder uitgestippelde route versneld afgelegd”, aldus directeur Jos Feijen. “Het positieve resultaat van 2017 geeft ruimte om vervolg stappen te zetten”.

Zo wisten we met nachtcollege en Vunzige Deuntjes een aantal succesvolle dance programma’s aan ons te binden, speelden we alert in op de populariteit van de tribute bands en ontwikkelde met succes eigen programma’s, zoals 25 Years of Rage. “De programmering heeft nu een steviger fundament en dat maakt ons minder gevoelig voor de grilligheid van het aanbod.”

De Effenaar kon in 2017 profiteren van de pilot om een aantal maal tot zes uur open te blijven. Dit maakt een financieel aantrekkelijke dubbelprogrammering -concert én dance night- mogelijk. “De verlaatjes zijn een succes. We hebben een aantal programma’s neer kunnen zetten die we anders niet gehad hadden, en we hebben dit in goede samenwerking met de buurt en met respect voor de omwonenden kunnen doen.”

Het aantal programma’s dat de Effenaar buiten haar gebouw op verschillende locaties in de stad realiseert, steeg in 2017. “Dat zijn win-win situaties. Wij kunnen zo op een laagdrempelige manier, vernieuwende acts naar Eindhoven halen en de locaties krijgen toegang tot een aanbod waar ze normaal niet of moeilijk aan komen. Het uitgaansleven in de stad wint; het wordt steeds spannender en aantrekkelijker.” 

Het Smart Venue programma, waarin we nieuwe muziekbelevingen creëert op basis technologisch ontwikkelingen, wierp haar vruchten af. De Eindhovense band The Dirty Denims ontwikkelde in samenwerking met de Effenaar een speciale AR applicatie voor hun nieuwe album. Ook het regionale bedrijfsleven kan door middel van een gratis Reality Check ontdekken wat nieuwe technologieën voor hen in petto hebben. “Met Smart Venue geven we niet alleen vorm en inhoud aan de toekomst van de popmuziek, maar creëren we ook een blauwdruk voor het ‘Poppodium van de Toekomst.’ Als plek voor inspiratie en experiment zal het poppodium een nadrukkelijke rol spelen in de digitale transitie die de samenleving doormaakt.”